Muzyka Mową Dźwięków - Dialog Muzyczny

 

Nikolaus Harnoncourt
MUZYKA MOWĄ DŹWIĘKÓW
DIALOG MUZYCZNY

Tłumaczenie: Magdalena Czajka.
Redakcja: Ludwik Erhardt.
Wydanie pierwsze. Rok 2011.
Oprawa miękka. Liczba stron 440.
Cena: 99,75 PLN.

 

Spis rzeczy

MUZYKA MOWĄ DŹWIĘKÓW

I. PODSTAWOWE ZASADY MUZYKI I WYKONAWSTWA

  • Muzyka w naszym życiu
  • O interpretacji muzyki przeszłości
  • Rozumienie muzyki i kształcenie muzyczne
  • Problemy notacji.
  • Artykulacja
  • Tempo
  • Systemy dźwiękowe i intonacja
  • Muzyka i brzmienie
  • Dawne instrumenty – tak czy nie?
  • Rekonstruowanie oryginalnych warunków brzmieniowych w studio
  • Priorytety, czyli hierarchia różnych aspektów

II. INSTRUMENTARIUM I MOWA DŹWIĘKÓW

  • Wiola da brazzo i wiola da gamba
  • Skrzypce – barokowy instrument solowy
  • Orkiestra baroku
  • Wzajemny stosunek słowa i dźwięku w czysto instrumentalnej muzyce baroku
  • Od baroku do klasycyzmu
  • Powstanie i rozwój mowy dźwięków

III. EUROPEJSKA MUZYKA BAROKOWA – MOZART

  • Muzyka programowa – opus 8 Vivaldiego
  • Styl włoski i styl francuski
  • Austriaccy kompozytorzy barokowi – próby pogodzenia stylów
  • Telemann – styl mieszany
  • Barokowa muzyka instrumentalna w Anglii
  • Concerto grosso, sonata triowa u Händla
  • Co nam mówi autograf
  • Formy taneczne – suity Bacha
  • Opera francuska: Lully – Rameau
  • Francuska muzyka barokowa – pasjonujące nowości
  • Rozważania muzyka orkiestrowego na temat listu W. A. Mozarta
  • Posłowie

 


DIALOG MUZYCZNY

  • Przedmowa
  • O wizerunku brzmieniowym muzyki średniowiecznej
  • Instrumenty muzyczne w kościele i poza kościołem
  • Wielka przemiana 1600 roku
  • Przyczynek do estetyki brzmienia: czy brzydkie jest piękne?
  • Monteverdi dzisiaj
  • Utwór i opracowanie – rola instrumentów
  • Dzieło i wykonanie
  • Bach i muzycy jego czasów
  • Tradycje wykonawcze
  • Concerto
  • Sonaty gambowe – brzmienie idiomatyczne lub ad libitum
  • Kantaty – centrum twórczości Bacha
  • Instrumenty dęte w kantatach Bacha
  • Bachowski „oboe da caccia” i jego rekonstrukcja
  • O adaptacjach dokonywanych przez Bacha
  • Pierwsze wykonanie Pasji według św. Mateusza przez zespół Concentus Musicus
  • Pasja według św. Mateusza – historia i tradycja
  • Mozart nie był nowatorem
  • Mozartowskie chiaro-oscuro. Obsady orkiestrowe
  • Rozważania o „allegro” i „andante” u Mozarta
  • Od menueta do scherza
  • Zapisane i nie zapisane wskazówki interpretacyjne u Mozarta
  • CLAUDIO MONTEVERDI. O utworach
  • JOHANN SEBASTIAN BACH. O utworach
  • WOLFGANG AMADEUS MOZART. O utworach
-->